Stödstrumpor

Säger man stödstrumpa, så tänker de allra flesta på äldre personer eller flygning. Det är nämligen mycket vanligt att se äldre personer med stödstrumpor så väl som att många väljer att ta på sig en stödstrumpa när de ska flyga.

En stödstrumpa kan även kallas för kompressionsstrumpa. Dessa är till för att öka blodcirkulationen i benen, samt att man även motverkar att benen blir svullna och värker. Genom att sätta på dig stödstrumpor så får du ben som känns mycket piggare. Det har även gjorts tester och dokumentationer att använda en stödstrumpa är effektivt!

Vem använder stödstrumpor?

Det är inte bara gamla tanter och farbröder och flygplansresenärer som har nytta av stödstrumpor. Egentligen kan man säga att alla skulle må bra av att ha på sig dem. Om du sitter still hela dagarna, på arbetet eller hemma så är det inte fel med kompressionsstrumpor. Den som står och går mycket och då på hårda underlag mår även de bra av att ha på sig stödstrumpor. Givetvis är stödstrumpa ett bra val när du reser, både med flyget, men även när du åker bil, buss eller tåg. Många gravida kan må bättre i benen med stödstrumpor.

Stödstrumpa har två användningsområden. De kan användas i ett förebyggande syfte men det kan även användas i ett medicinskt syfte. En del idrottare använder sig även de av stödstrumpor. Med stödstrumpor så stimuleras blodcirkulationen i benen samt att de har en mycket bra förebyggande effekt på ben som är trötta, svullna och värker.

Läkare provar ut kompressionsstrumpor om du har behov av dem för ett medicinskt syfte.,

Många idrottare använder som sagt stödstrumpor och särskilt inom vissa sporter har de kommit att bli mycket populära. De används både under träning och efter. Främst så används stödstrumpor för att förbättra återhämtningen. Detta är rätt nytt sätt att använda stödstrumpa på, men stämmer vid många av de tester som utförts. Man tror att kompressionen hjälper blodet att transporteras ifrån fötterna där kroppsvätskor gärna blir kvar. Det finns tydliga undersökningar om att det inte på något sätt är skadligt att träna med stödstrumpor.

 

Stödstrumpa, hur fungerar det?

Om du gör vissa saker, så kan detta leda till att du får ett försämrat blodflöde i dina ben. Det kan vara att du sitter still långa stunder eller att du går och står mycket på hårda underlag. Det kan även vara att du är gravid eller överviktig. Försämrat blodflöde får du även när du sitter i trånga utrymmen så som på flyget. Du märker genast av om du får ett försämrat blodflöde till dina ben. Dessa svullnar nämligen upp och de kan kännas trötta eller så värker det i benen. Ett försämrat blodflöde i dina ben gör att blodtrycket i venerna ökar. Detta känns av som mest i just fötter och ben.

I våra ben sitter det klaffar som gör att blodet flyter mot våra hjärtan. Skulle det bli ett för högt tryck i benen så kommer dessa klaffar inte att kunna sluta tätt. Transporten av blodet till hjärtat försämras. Dina ben känns omedelbart tunga, trötta, värkande och svullnar ofta upp. Du riskerar även att få andra saker av ett försämrat blodtryck som till exempel åderbråck eller spindelvener.

Med hjälp av en stödstrumpa, så blir det ett tryck på ankeln. Det underlättar för blodet att ta sig till hjärtat samt att en stödstrumpa förhindrar att benet blir svullet. Det går att använda stödstrumpa på ett eller båda benen. Allra bäst är dock att ha dem på båda, för att motverka med hjälp av ett gradvist tryck.

 

Hitta rätt stödstrumpa för dig

Idag finns det mängder av olika sorters stödstrumpor och du kan hitta väldigt snygga stödstrumpor med både färgglada ränder så väl som med roliga motiv, och utöver en vanlig stödstrumpa eller medicinska stödstrumpor, finns också stödstrumpbyxor. De ger en kompression även längre upp på benen. Fördelarna med dessa strumpor är framförallt att åderbrock i ljumsken kan förebyggas.

Att välja rätt storlek och rätt kompression på din stödstrumpa är väldigt viktigt för att du ska få avsedd effekt. Olika stödstrumpor har olika mått helt beroende på vilken modell du väljer. För att motverka svullna och trötta fötter räcker det ofta med 12-17 mmHg. Om du har tendenser till åderbråck så används oftast en stödstrumpa med en kompression på 18-22 mmHg eller mer.

Om du har tydliga problem och svåra sådana så bör du besöka läkare eller annan medicinsk personal som kan hjälpa dig välja rätt klass/kompression på dina stödstrumpor. Det är mycket viktigt att skilja mellan stödstrumpor och Medicinska kompressionsstrumpor. Medicinska kompressionsstrumpor (klass III) ska ordineras och provas ut hos kunnig sjukvårdspersonal. Följ alltid din läkares rekommendation.

Det är viktigt att din stödstrumpa passar dig och dina ben. Detta är speciellt viktigt om du har behov av de högre klasserna. Dessa kan måttbeställas efter egna mått. I de lägre klasserna så går det bra att gå utifrån vad du har för skostorlek eller gå efter en måttabell.

För att veta storlek, så måste du mäta dina ben. Detta ska göras på morgonen, innan benen hunnit svullna upp. Mät där ankeln är som smalast och vaden som bredast.

 

Ta hand om dina stödstrumpor

Dina stödstrumpor kan hålla länge om du köper strumpor med kvalitet samt tar väl hand om dem. Sedan är det ju självfallet så att en del människor kommer att slita ut sina strumpor snabbare än andra, beroende på hur ofta de används och hur man går och står.

Det är bra att tvätta strumporna varje gång du har använt dem. Detta så att de håller sin kompression. Följ alltid tvättråden och låt bli att stryka eller torktumla dem, då värme kan förstöra dem.

Hur tar man på sig en kompressionsstrumpa?

Ta på sig stödstrumpa kan kännas krångligt, då de är hårda och tajta. Vänd den ut och in, stoppa in tåspetsen i strumpans tå och rulla sedan upp strumpan. Annars är det smart att ta på sig gummihandskar, till exempel diskhandskar, för att få ett bättre grepp om dem.

Dina strumpor ska sitta slätt mot benen. De ska inte vikas ner eller ha en massa veck. Det kan nämligen hindra blodcirkulationen i benen och effekten kan istället bli den motsatta.